Na prahu změn

Již delší dobu na sobě zkouším menší experiment. Vliv změn v krátkodobém horizontu. Není to vlastně vůbec můj plán ale spíše výsledek toho, že nemám pevnou vůli a dostatek odhodlání vydržet. Se svou změnou vydržím den, dva, týden či čtrnáct dní a pak se mi vše mou vlastní vinnou sesype jako domeček z karet. Ale o tom tento článek není. Jsem zkrátka v období, kdy neoplývám pevnou vůlí, a tak jsem se rozhodl i z toho mála něco vytěžit. Pro sebe, pro Vás. Možná jen zpětnou vazbu, ponaučení či motivaci. Každý den si poctivě píšu zápisky. Co jsem zvládl a co ne. Jaké jsem měl pocity, co mne odradilo a přimělo se opět v nějakém ohledu vzdát.

Postupně jsem toho vyzkoušel měnit vícero. Stravovací návyky, sport a pohyb. Trávit méně času u počítače, seriálů a filmů. Omezit množství informací, které za celý den konzumuji, hry, Youtube. Je toho opravdu mnoho a u všeho jsem částečně nebo zcela selhal. Nevydržel jsem. Není si ale třeba nic vyčítat, ničemu by to nepomohlo a nic se nezmění. Stačí si zkrátka nalít čistého vína, konstatovat jak věci jsou a zamyslet se nad tím z jiného úhlu pohledu. A tak začínám stále znovu, pořád dokola dokud to prostě nezvládnu.

Není důležité kolikrát spadneš na zem, ale to kolikrát se ze země zvedneš zpět nahoru.

Každá změna má jiný průběh. Někdy získáváte více volného čau, jindy zase lepší sebevědomí, lepší vztahy v rodině. Cítíte se lépe fyzicky či psychicky. Jedno mají ale všechny změny společné. Je opravdu neuvěřitelné jak malé úsilí v krátkém období, stačí k tomu, abyste pocítili, jak se věci mění k lepšímu. Jak se cítíte lépe.

Stačí jedno odpoledne, které po práci neprosedím až do večera u počítače. Stihnu se jít projít, zacvičit si, najíst se v klidu jídlem co mi dělá dobře. Ještě ten večer je znát velký rozdíl.

Jeden jediný den, kdy se nepřejídám. Necpu se sladkým, párky a podobně. Již během dne cítím, jak je mi víc lehko. Lépe se mi spí a vstávám s větší energií.

Jít se tři dny po sobě na hodinu projít? Za krátký čas vnímám, že se méně zadýchávám.

Nebo třeba pouhých sedm dní, kdy si ráno zacvičím pozdrav slunci. Start do nového dne je lepší, svěžejší. Potřebuji menší nakopnutí v podobě kávy či zeleného čaje.

Zkrátka ať jsem se pokusil změnit cokoliv, vždy se začalo něco dít. Něco, co lze vnímat, měřit, porovnávat a mít tak ihned po ruce motivaci pro další pokračování. Nenechte tyto pocity plavat, naopak! Užijte si je!

V čem je tedy problém

Nevím, přiznám se, že tuhle odpověď jsem v sobě ještě nenalezl. Jsem na sebe příliš měkký? Výmluvy jsou snadnější, nemám pevnou vůli. Je to geneticky nebo snad za to můžou rodiče či okolí? Jsem si jistý, že si za to mohu sám. To, jak reaguji na podněty, s kterými se vyrovnávám tak, že jdu nakoupit sladkosti. Ale já na to přijdu, jsem si tím jistý. Dlouhodobě jsem vlastně vydržel, ještě pořád jsem se definitivně nevzdal. Vždy to zkouším znovu a znovu.

Co chtít změnit

Každý musí začít sám u sebe, podnět pro změnu by měl přijít od vás. Ne z vašeho okolí nebo aktuálního trendu. Máte pocit, že je něco špatně, mohli byste něco dělat jinak. Zkuste si představit sami sebe, kde chcete být za týden, měsíc či za rok. Co je potřeba udělat, abyste takového cíle dosáhnuli?

Můj případ, chci dosáhnout jakési základní pohody o kterou jsem přišel. Základní stavební kámen, na kterém mohu stavět dál. Díky práci s myšlenkovými mapami jsem se dopracoval ke třem stěžejním bodům. Stravovací návyky, pohyb a sport, netrávit volný čas u počítače, filmů a seriálů. Tyhle tři body jsou pro mne začarovaným kruhem. Když přijdu domu a hned si sednu k počítači tak si nezacvičím, brzy se dostaví výčitky svědomí, blbá nálada, kterou automaticky řeším jídlem. Lze to kombinovat jakkoliv. Protože jsem se přejedl necvičím. Taková moje trojčlenka. Nadváha, nedostatek času, málo pohybu, zavalen informacemi.

Cílem tedy je: Vyvážit sezení v práci pohybem odpoledne. Snížit svou váhu, abych se cítil fyzicky lépe a mohl se vrátit k věcem, které mne dříve bavili. Dát prostor knihám, rodině, přírodě, manuálním činnostem.

Můžete ale pokračovat dále a dostat se až na desítky, stovky malých důvodů, proč chcete to či ono změnit. Např. že se chcete ohnout a místo pupku vidět botu, na které si zavazujete tkaničku. Čím více takových důvodů naleznete, tím více konstruktivních důvodů vás bude pomáhat udržet si cestu za vaším cílem, snem. Není potřeba být na sebe hrubý, přísný. Stačí si jen sám sobě přiznat pravdu.

Kdy začít

Říká se, že nikdy není pozdě ale co prostě začít teď hned? Poctivě jsem zkoušel od zítra, od pondělí, od prvního, od ledna. To nefunguje. Zamyslete se, rozhodněte se a začněte teď hned. Většina změn nevyžaduje žádné velké úsilí, finanční prostředky, ani velkou přípravu předem. Proto vás neomezuje nic víc než vy sami.

Zkuste si připravit vlastní mapu, najít co nejvíce konkrétních bodů a vždy když budete potřebovat se k ní vracejte. Znovu si připomenete, že to co zrovna děláte nebo naopak neděláte má smysl.

Nástroje

Na celý test mi vystačila obyčejná tužka a papír. Všechny softwarové nástroje jsem již předem zavrhl, protože mým cílem bylo se od IT odpoutat.

Závěrem

Co říct na závěr. Stačí opravdu málo aby dělo ve vašem životě hodně. Neodkládejte svůj nový začátek, nedávejte si velké cíle a sledujte drobné změny ve vašem chování a ve vašich pocitech.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *